PER L’ENSENYAMENT DEL VALENCIÀ I EN VALENCIÀ (I)

La majoria absoluta del PP a les Eleccions Autonòmiques han donat ales pel que el conseller Font de Mora campe pels seus furs i respectes. Ara tindrem, a més de la mesura d’arròs, dues tasses, per fer bo el refrany de Caterina. Amb l’excusa del plurilingüisme –recordem-ne el cas del xinés- el PP vol tombar el currículum del valencià. Sembla que la línia en valencià estiga demodée per al PP i sembla que a Font de Mora li preocupe més l’ensenyament de l’anglés que no la llengua i la literatura, siga castellà, siga valencià. En tot cas, l’Acadèmia ja ha mostrat la vertadera cara i les contradiccions de la seua presidenta, n’Ascensió Figueres, que ha arribat a dir que no hi ha voluntat del Consell de ‘sacrificar’ el valencià…

AR fa arribar a la seua membresia notes de premsa, documents d’Escola Valenciana i, al capdavall, la posició en defensa de la llengua des del temps del franquisme i la transició (amb el PCPV). En aquest sentit, Esquerra Unida ha mantingut reunions amb Escola Valenciana, però també amb les federacions de l’ensenyament dels diversos sindicats de classe. I no sols recolza les reivindicacions en defensa del valencià sinó, que de més a més, convida a la seua militància al conjunt d’actes reivindicatius i concentració propera del dijous 9 de juny a les 19 hores a la plaça de la Mare de Déu de València.   

(NOTA D’AR)

ESQUERRA UNIDA MOSTRA EL SEU RECOLZAMENT AL MANIFEST PRESENTAT PER ESCOLA VALENCIANA I A LES MOBILITZACIONS CONVOCADES EN DEFENSA DEL VALENCIÀ

La coordinadora d’EUPV i diputada electa, Marga Sanz, ha assistit aquesta vesprada a la reunió convocada per Escola Valenciana per establir mesures conjuntes de reivindicació i mobilització contra el decret del Consell de suprimir la línia en valencià. “Com no podia ser d’altra manera ens hem sumat al manifest presentat per Escola Valenciana, així com a les mobilitzacions que tindran lloc el pròxim dia 9 juny a València, Castelló i Alacant”, ha anunciat.

La dirigent d’esquerres ha afegit: “creiem necessari i urgent que s’escolte la veu de tota la comunitat educativa i de tots els ciutadans i ciutadanes per impedir l’última de les barbaritats d’aquest govern que pretén arraconar la nostra llengua fins a uns límits sense precedents”.

Esquerra Unida ha anunciat que des de totes les administracions, la formació d’esquerres “lluitarà perquè el Consell retire aquest decret que condemna a l’ostracisme al valencià i que vulnera la LUEV i l’Estatut”, ha recordat Sanz.

 

 

Escola Valenciana:

ACORD UNÀNIME PEL CONSENS I LA RETIRADA IMMEDIATA DEL DECRET DEL CONSELL

Representants del sector educatiu, sindicats, partits polítics, entitats i institucions culturals donen suport al manifest d’Escola Valenciana a favor de l’ensenyament en valencià i d’un model plurilingüe de consens fet amb criteris pedagògics, i exigeix la retirada immediata de l’esborrany presentat per la Conselleria d’Educació.

Escola Valenciana anuncia un calendari de mobilitzacions que comença aquest dissabte amb les Trobades d’Escoles en Valencià d’Ibi i Relleu i prosseguirà amb una setmana d’accions que culminaran el 9 de juny, dia de constitució de les Corts Valencianes, amb concentracions a València, Castelló i Alacant. Les mobilitzacions s’allargaran fins la retirada del decret, prologant el moviment de protesta fins els curs que ve si és necessari. La reunió de hui visualitza un consens a favor del plurilingüisme i l’ensenyament en valencià i situa el Consell presidit per Francisco Camps al marge del consens i en posicions antivalencianes.

 

L’aprenentatge de les llengües no s’aconsegueix sumant idiomes a parts iguals als curriculums sinó aplicant un sistema pedagògic d’aprenentatge adequat al context”, han destacat. La comunitat educativa recorda que ja hi han precedents de grans mobilitzacions del sector que han provocat la retirada de plantejaments del Conseller, fent referència a les mobilitzacions amb motiu de l’intent del Conselleri d’imposar Educació per la Ciutadania en anglés. Això sí, per aconseguir recorden que cal “la implicació de tothom en les mobilitzacions, com la del proper 9 de juny”.

 

 

La reunió convocada per Escola Valenciana amb el sector educatiu, els partits polítics, sindicats, universitats, entitats i institucions per consensuar un front a favor de l’ensenyament en valencià i el plurilingüisme ha estat un èxit. Hi han assistit representants de la Confederació Gonçal Anaya de pares i mares d’alumnes, la permanent de directors, la Intersindical-STEPV, CCOO PV, UGT PV, PSPV, Compromís, EUPV, ERPV, Ca Revolta, la Societat Coral el Micalet, Xúquer Viu, ACPV, diversos sindicats d’estudiants, les associacions de directors de Primària i Secundària, el Col·lectiu de Professionals del Doblatge, l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, l’Associació d’Editors del País Valencià, Benimaclet Viu i altres entitats i asociacions, a més com alguns membres de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i d’equips rectorals de les universitats valencianes a títol individual.

 

Les organitzacions reunides han donat suport al “Manifest pel consens en l’ensenyament plurilingüe de qualitat: SÍ AL VALENCIÀ” redactat per Escola Valenciana, a favor de l’ensenyament en valencià i d’un model plurilingüe dissenyat amb criteris pedagògics i consensuat amb els agents educatius. En aquest sentit, el manifest exigeix la retirada immediata de l’esborrany de decret i que no s’inicie la seua tramitació.

 

La trobada de hui dibuixa un gran consens a favor de l’ensenyament en valencià i un model plurilingüe dissenyat a partir de criteris pedagògics, enfront d’un decret elaborat amb criteris ideològics, sense tindre en compte l’opinió dels experts i que ataca directament l’ensenyament en valencià.

 

“El decret és un pas enrere en el camí al plurilingüisme i ataca greument el valencià a l’ensenyament. Agafa com a excusa un suposat plurilingüisme per arraconar la nostra llengua a l’escola, situant el Consell en actituds antivalencianes inacceptables”, ha afirmat Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana. “La realitat del decret és que de plurilingüisme res de res, és una maniobra per suprimir les línies en valencià, que són el model que millor ha funcionat des de l’aprovació de la LUEV. És un text ple de desgavells i trampes per reduir la presència del valencià i no està fet amb cap criteri científic per introduir la llengua estrangera”. “L’aprenentatge de les llengües no s’aconsegueix sumant idiomes a parts iguals als curriculums sinó aplicant un sistema pedagògic d’aprenentatge adequat al context”, ha destacat.

 

Vicent Moreno ha insistit en el fet que “qualsevol modificació del model educatiu que naix de la LUEV, que es va aprovar sense cap vot en contra a les Corts, ha de tindre almenys el mateix consens. Ací en aquesta reunió hi ha la majoria dels interlocutors en aquest debat. Exigim al Consell la retirada de l’esborrany de decret i debatre per fer les coses bé, amb criteris pedagògics i amb el màxim consens”.

 

Calendari de mobilitzacions

 

Per tal de fer pressió per la retirada de l’esborrany de decret, s’han preparat una sèrie de mobilitzacions que començaran aquest dissabte 4 de juny amb la celebració de les Trobades d’Escoles en Valencià d’Ibi (l’Alcoià) i Relleu (la Marina Alta), que es volen convertir en més massives que mai com a mostra del suport a l’ensenyament en valencià.

 

També s’ha convidat als centres educatius valencians a llegir públicament el manifest durant l’hora del pati entre dimarts 7 i dimecres 8 de juny, a més de demanar als claustres i consells escolars dels centres que facen arribar una carta als seus ajuntaments i a la Conselleria d’Educació expressant el suport a un model plurilingüe de consens.

 

La mobilització central de la setmana serà el dijous 9 de juny, dia de constitució de les Corts Valencianes, quan s’han convocat concentracions a la plaça de la Mare de Déu de València, la Casa dels Caragols de Castelló de la Plana i els Serveis Territorials d’Educació d’Alacant. La convocatòria és a les 19 hores, i per visualitzar al màxim l’aposta pel plurilingüisme es convida tothom a acudir-hi amb samarretes de colors vius, els colors de la imatge gràfica de la campanya “Sí al valencià”. Per tal de fer sentir al màxim la reivindicació, s’han convidat també dolçainers i tabaleters perquè se sumen.

 

Una altra de les accions és emplaçar els grups parlamentaris a les Corts Valencianes a presentar una moció de suport al manifest, emplaçament que es fa extensiu als alcaldes i grups municipals als ajuntaments valencians perquè presenten la moció als plens municipals. S’estudien també possibles accions en la pressa de possessió dels governs municipals.

 

Totes aquestes accions previstes, així com totes les que les entitats, organitzacions i associacions vulguen impulsar amb els seus respectius àmbits, són una primera fase de mobilitzacions abans de l’acabament del curs. En el cas que el Consell no retire l’esborrany de decret abans de setembre les mobilitzacions prosseguiran a partir de l’inici del curs amb diferents accions que culminarien amb una gran manifestació per l’ensenyament en valencià i el plurilingüisme.

 

 

 

 

MANIFEST PEL CONSENS EN L’ENSENYAMENT PLURILINGÜE DE QUALITAT: SÍ AL VALENCIÀ

 

La nostra societat necessita un ensenyament plurilingüe de qualitat per tindre oportunitats de futur en un món global. L’objectiu que les noves generacions dominen perfectament les dues llengües oficials, valencià i castellà, juntament amb una llengua estrangera és irrenunciable. Per aquest fet volem un model educatiu veritablement plurilingüe dissenyat per persones expertes en pedagogia, un model de consens, que s’adapte a la nostra realitat sociolingüística i que done resultats efectius. El decret anunciat pel govern presidit per Francisco Camps aposta justament pel camí contrari: pretén capgirar el model educatiu valencià i fer-ho amb criteris ideològics i no pedagògics, ignorant l’opinió dels experts, situant-se fora del consens que naix de l’aprovació a les Corts de la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV) sense cap vot en contra, fent-ho per la via de la imposició i menystenint l’experiència de més d’un quart de segle d’immersió lingüística en valencià.

 

El sistema de línia única tal i com es planteja pel Consell no té precedents avaluats a nivell internacional i significa a la pràctica la pèrdua de capacitats lingüístiques dels alumnes. Les noves generacions no tindran garantit el domini de les llengües oficials, com marca la LUEV, la Llei Orgànica d’Educació i l’Estatut d’Autonomia, i assaja un mètode d’introducció d’una tercera llengua sense resultats comprovats. Ens arrisquem al fet que el fracàs escolar siga encara més important a les nostres aules. Després de més 25 anys d’experiència d’ensenyament en valencià, el nou decret ignora els resultats obtinguts pels alumnes de línies en valencià en coneixement de valencià, castellà i anglés, notablement millors que els alumnes que han tingut el castellà com a llengua vehicular a l’aula.

 

L’ensenyament en valencià ens acosta a la qualitat, la renovació pedagògica, l’educació en valors i la multiculturalitat. Més valencià a l’ensenyament és sinònim de més llengües, més valencià és més anglés. A més, equiparar l’aprenentatge en valencià i en castellà a l’ensenyament és pretendre que parteixen de situacions socials similars, quan tots els experts coincideixen en el fet que la llengua minoritzada ha de tindre un tractament preferent a l’educació per garantir el seu coneixement. Així és com funcionen els models de països referents en plurilingüisme com Finlàndia o Canadà. Per tant, relegar el valencià a l’ensenyament com proposa el nou decret suposarà retrocedir greument en el progrés de la nostra llengua, perquè l’àmbit educatiu sempre ha estat clau en la normalització lingüística del valencià. El nou model arracona la llengua i implica un perill real de desaparició en poques generacions Per totes aquestes raons, ens oposem a l’aprovació del decret del nou model perquè significa un pas enrere en l’ensenyament plurilingüe, s’oposa al criteri dels experts, se situa fora del consens educatiu, hipoteca les capacitats lingüístiques de les noves generacions, arracona el valencià a l’ensenyament i posa en perill la seua supervivència a la societat.

 

Davant d’aquest nou model, convidem tota la societat valenciana a oposar-s’hi i fer sentir la seua veu a favor d’un model lingüístic de consens, fet amb criteris pedagògics i de qualitat i amb un paper protagonista del valencià a l’ensenyament com a garantia de plurilingüisme i oportunitats de futur. Sí al valencià, sí al plurilingüisme, sí a la qualitat!

Advertisements

Quant a mislataroja

Informatiu digital independent i d'esquerres de Mislata
Aquesta entrada ha esta publicada en Cultura, Educació, General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s